donderdag 11 december 2008

Twee weekend-recitals van violiste Emmy Verhey en pianist Paolo Giacometti in Assen en Groningen

Vier composities
Op zaterdag 13 en zondag 14 december geeft het duo Emmy Verhey — viool, en Paolo Giacometti — piano, tweemaal hetzelfde recital in onze contreien. Zaterdagavond in De Schalm te Assen, zondagmiddag in de Der Aa-kerk in Groningen.


Het veelgevraagde en al evenzeer bejubelde duo heeft in totaal vier composities uitgekozen voor dit programma in Assen en Groningen — alwaar de beiden samen voor het eerst optreden. Die beide eerste werken zijn van diegene der Weense klassieken, die door velen als de grootste componist aller tijden wordt beschouwd: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791).
Na de pauze is eerst de beurt aan de Fransman Olivier Messiaen, die op 10 december deze week honderd jaar zou zijn geworden, ware het niet dat hij reeds op 27 april 1992 was overleden. Dan volgt diens landgenoot en voorganger in het centrum van de, in eerste instantie Franse, muzikale belangstelling: Gabriel Fauré (1845-1924).

Mozart-Sonates
De eerste van de twee Mozart-sonates, die het bijzondere duo zal uitvoeren, is het laatste van een reeks van zes, die in 1781 eerst als Opus II zijn gepubliceerd en opgedragen aan Josepha van Aurnhammer, die een leerlinge van Mozart was. ("Die Fräulein ist ein Scheusal! spielt aber zum Entzücken.) De energie en het conertante temperament roepen de sfeer
op van Mozarts Sinfonia concertante (in Es groot KV 364, voor viool, altviool en orkest).
De grote Sonate in A, KV 526, ontstaan in het jaar dat Mozart ook de opera Don Giovanni heeft
voltooid; het stuk wordt gekenmerkt door een technische veeleisendheid, die op het gewenste nivaeu allen door musici van grote klasse kan worden gerealiseerd.

Olivier Messiaen
: Thème et Variations
Hoewel Olivier Messiaen niet meer in levenden lijve zijn honderdste verjaardag meemaakt — zoals dat donderdag 11 december wel het geval is met de Amerikaanse componist Elliot Carter — weerhoudt dat muziekliefhebbers en vooral programmeurs van concertseries en
radioprogramma's er niet van deze ronde eeuwfetisj aan te grijpen voor tal vanether-uitzendingen en optredens met werk(en) van deze uitzonderlijke Franse componist. Vooral BBC Radio 3 is opvallend veelzijdig met deze meester der muziek voor de dag gekomen. Verleden week was de man vijf dagen Composer of the Week en nu komt hij nog steeds in veel verschillende programma's voor met een enorme verscheidenheid aan werken. Sommige zijn opnamen van enige decennia geleden waarin Messiaens toenmalige echtgenote en thans weduwe, de pianiste Yvonne Loriod (geboren 1924), enkele solopartijen voor haar rekening heeft genomen. De Thème et variations dateert van 1932 toen Messiaen aan het begin van zijn componistencarrière stond.

Gabriel Fauré
Sonate voor viool en piano in A groot
Allegro molto — Andante — Allegro vivo — Allegro quasi presto

Al werd de Sonate in A, opus 13, van Gabriel Fauré weliswaar reeds in 1876 gecomponeerd en verraadt deze nog de invloeden van de grote Robert Schumann — de componist is echter reeds tot thematische vereenvoudiging overgegaan — een element dat zijn latere oeuvre zo nadrukkelijk zis gaan kenmerken: zo zie hij bewust af van de grote tegenstelling tussen het eerste en tweede thema, maar fungeert het laatste meer als uitvergroting van het eerste thema. En het hoogtepunt — dat nomaliter reeds in de uitwerking wordt gepresenteerd — heeft Fauré uitgesteld tot het laatste gedeelte.
Nieuwlichterij, die alleen theoretisch één en ander overhoop haalt, maar die wel heel kenmerkend is voor deze componist binnen het kader van de vele veranderingen, die zich in het laatste vierde gedeelte van de negentiende eeuw steeds meer zouden aandienen, en niet alleen binnen de Franse muziek.
____________
Afbeeldigen
1. Spandoek met aankondiging van het recital, boven de ingang van de Der Aa-kerk.
2. De componist Olivier Messiaen.
3. De violiste Emmy Verhey. (Foto: Jikke van Loon.)
4. De panist Paolo Giacometti. (Foto: Jonas Sacks.)

Geen opmerkingen: