Belangstelling
Hoewel het sedert enige tijd helaas verbijsterend slecht gaat met de belangstelling voor orgelconcerten in het rijkste orgelgebied van deze wereld — Noord-Nederland en Noord-Duitsland — op de voet gevolgd door de gemiste aandacht die tal van organisatoren van series in het westen des lands eveneens beklagen —, heeft de reeks de zomerse lunchconcerten in juli en augustus op vrijdag in de Martikerk dit jaar niet te klagen gehad. Die relatief reusachtige belangstelling is mede tot stand gekomen door ruime publiciteit vooraf en, niet te vergeten, doordat diverse keren in landelijke radioprogamma's op het unieke van het hoofdorgel in Groningens Martinikerk is gewezen.
Het jaarlijkse Sint Maartensconcert op 11 november loopt de kerk tradtioneel goed vol; ik heb er wel tussen een duizend toehoorders gezeten. Het feit dat deze manifestatie gratis toegankelijk is, zal daar zeker een rol hebben meegespeeld en de eerstkomende twee à drie jaren een extra element vormen, aangezien de gewone burger gedurende die periode rekening zal moeten houden met de gevolgen van de wereldwijde kredietcrisis. En dat die ook nu voor de minder draagkrachtige inwoners van (niet alleen) ons land het ergst voelbaar zullen zijn, mag worden beschouwd als een uitstekende, zeer stevig staande 32-voets orgelpijp. En zo zullen diverse organisaties van concertseries die gevolgen eveneens — en nog weer meer — gaan merken.
Johan Beeftink
Al geruime tijd speelt organist Johan Beeftink de hoofdrol in het Sint Maartensconcert in de kerk die de naam van deze 'schutspatroon' draagt. Het ene jaar werd hij ondersteund door een (of meer) ko(o)r(en), dan weer eens door zijn zoon Eildert, die samen met papa orgel vierhandig heeft gespeeld, waarbij de impressionist Claude Debussy op dat voornamelijk barokke orgel een uitstekende indruk maakte.
Dit jaar treedt naast Johan Beeftink de van oorsprong Amerikaanse celliste Julia Tom, die vooral in Duitsland optreedt met diverse ensembles. Zij speelt onder meer delen uit de Eerste Suite voor cello van Johann Sebastian Bach (1685-1750). Verder staan er composities voor haar instrument en voor de Koningin der Instrumenten aan de westelijke binnenmuur van de Martinikerk, van onder meer Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847), Igor Stravinski (1882-1971), Franz Peter Schubert (1797-1828) en van de Franse muziekmeester Camille Saint-Saëns (1835-1921).
Het concert begint om 12:45 uur en duurt tot 13:30 uur. Vanaf klokslag twaalf uur is de kerk toegankelijk.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten