Helaas komt het nog steeds voor dat ware muziekliefhebbers hun wenkbrauwen fronsen als ze horen dat er Nederlandse klassieke muziek zal worden uitgevoerd, en men zelden op namen van formaat in die context kan komen, is er wel degelijk muziek van hoog niveau geproduceerd door Nederlanders, en dat geldt vooral voor de periode waarop de samenstellers van het programma van de in Noord-Nederland gevestigde KamerFilharmonie Der Aa hun aandacht hebben gericht. Men hoeft echter beslist geen door de componisten-wol gekleurde luisteraar — en als het even kan dito liefhebber — van deze categorie binnen de Nederlandse kunsten te zijn om toch instemmend te knikken als men — in ieder geval enkele van — wordt geconfronteerd met de namen van de vijf muziekmeesters die de komende dagen tweemaal tijdens de concerten van genoemd gezelschap zullen klinken.
Een deel van de musici van de Kamerfilharmonie Der Aa. |
Hieronder ziet u de vijf namen van degenen die allen muziek hebben gecomponeerd die het beluisteren wel degelijk waard is, en die derhalve ook uw aandacht verdienen.
Johannes Verhulst (1816-1891) — Ouverture Gijsbrecht van Aemstel
Willem Mengelberg (1871-1951) — Rembrandt Etsen
Henriëtte Bosmans (1895-1952) — Poème voor violoncello en orkest
Soliste: Noëlle Weidmann (NNO)
Willem van Otterloo (1907-1978) — Intrada
Henk Badings (1907-1987) — Zevende Symfonie / Louisville Symphony
Een vrouw van het vak
Tussen de namen hierboven komt u er ook een tegen van een vrouwelijke componist, Henriëtte Bosmans, die niet onder doet voor de mannen in het gezelschap. 't Is eigenlijk een schande dat ik er in het begin van de éénentwintigste eeuw, voor de zoveelste keer op moet wijzen dat er sprake is van affectieve preoccupatie bij al degenen die blijven roepen dat vrouwen evenmin kunnen componeren als het mannen gelukt om kinderen te baren. Er bestaan zelfs critici van terecht gerenommeerde kranten die weigeren om zelfs maar het thema componerende vrouwen te bespreken. Al zulke mannen is het ontgaan dat de Verlichting in Europa nog steeds positieve schaduwen 'afwerpt' — al zijn er politici, in eigen land wel te verstaan — die menen dat het licht in Europa zal uitgaan, simpelweg omdat hij/zij/het zelf het Licht nog niet heeft gezien.
Henriëtte Bosmans speelde cello in het Concertgebouworkest ten tijde van Mengelberg als stokvoerder. In haar Poème voor cello en orkest zal de solopartij worden vertolkt door Noëlle Weidmann, solocelliste van het Noord Nederlands Orkest.
Componerende dirigenten
En nu we toch ook nog enigszins voor eigen parochie preken, zij erop gewezen dat de twee, als eminent geldende dirigenten in het gezelschap — Willem Mengelberg en Willem van Otterlo beiden in Groningen hebben gedirigeerd, en beiden in De Harmonie. Later heeft Van Otterlo nog eens, speciaal op verzoek van toenmalig eerste concertmeester Jacques Meyer — je ziet hem op vrijwel alle concerten van het NNO in De Oosterpoort — een concert van het NFO geleid. Van hem hebben er ook diverse keren stukken op het programma van het noordelijke symfonieorkest gestaan, zoals de Intrada die de Kamerfilharmonie nu presenteert.
Mengelberg heeft negentien Etsen van Rembrandt op muziek gezet, die geprojecteerd zullen worden tijdens de uitvoering door de Kamerfilharmonie.
Meer daarover kunt u lezen op deze website, na het concert in Groningen. Dat zal, net als dat in Assen, worden geleid door de vaste dirigent van het ensemble, Joost Smeets, van wie we, op basis van het vorige concert, mogen verwachten dat hij weer een gedegen concert zal componeren.
__________
Deze optredens van het symfonieorkest KamerFilharmonie Der Aa worden, net als in de herfst van 2o1o, verzorgd in Assen (De Schalm, maandag 14 februari) en in Groningen (Immanuëlkerk, Overwinningsplein, woensdag 16 februari).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten