Voordat het zomerreces van ook de eigenaren van Galerie

Relativiteit
Enerzijds valt de relativiteit op van de uitgestalde foto's, vooral als het gaat om het besef van de 'tijdelijkheid', waarmee ik bedoel dat het om momentopnamen gaat, ook al valt zo'n vaststelling in alle denkbare situtaties te

Veel moeilijker zou dat zijn met de act op de foto links. Niet dat er iets tegenin te brengen zou zijn geweest als de afgebeelde schone jonkman zich zo zou hebben vertoond, maar dit element van de monumentaliteit is in een live-voorstelling toch aardig wat moeilijker te creëren, en daarom doen we een dringed beroep op het voorstellingsvermogen van al die individuele bezoekers om de variëteiten hierbij aan het eigen geestesoog te laten voorbijtrekken.
Dynamiek als leidraad
Hoe statisch menigeen de stil-levende afbeeldingen ook zou kunnen inschatten, in zowel de foto van Albert Jongs (Andy), alsook van de 'stroomstoot' in de stroomlijn van de luchtsprong zit een enorme dynamiek. Bij Andy is dat de persoonlijke uitstraling, in de foto van Jan Griffioen is het echter veel meer de lichamelijke uitstraling, die de beschouwer raakt. Dit toonbeeld van mannelijk schoon heeft als persoon misschien wel een naam, de foto daarentegen heeft geen titel.
Overigens werd de in onze eerste bijdrage, op de zustersite Tempel der Beeldende Kunsten, afgebeelde, laatste foto — eveneens van Jan Griffioen — vrijwel onmiddellijk na de officiële opening van de tentoonstelling gekocht door een bezoeker uit Assen. Die mag zich nu als eerste eigenaar van dat fraais apostroferen, aangezien dat toonbeeld van klassieke schoonheid slechts in maximaal tien exemplaren is gerealiseerd.

In het bovengenoemde eerdere artikel toonden we Frank Gabriëls Slipdive, van voren gezien. Hier (rechts) kunt u de andere foto zien met dezelfde titel, maar dan van opzij genomen. Toch wel een wereld van verschil.
Celebreren
Polyinterpretabel daarentegen is de laatste foto, die we hier onder uw aandacht willen brengen. Deze prent is van René Zuiderveld, wiens mannenlijf met rode lap onze vorige bijdrage over deze expositie opent. Van Zuiderveld hangen meer stukken dan van de drie anderen en daarin valt vooral het brede scala aan inspiratiebronnen op. Zo celebreert Zuiderveld een alternatieve, voltooide kruisiging — welke echter nog niet voor christelijk-religieuze verontwaardiging heeft gezorgd, en hoewel dat uitblijven gewoon dient te zijn, weten we dat, door gevoelsmatige vooroordelen en drempels in hun hoofd, enkele christenen menen dat de kunst halt moet maken voor de waanideeën van derden. Of die preoccupatie met betrekking tot een uitsluitend in de verbeelding van (toegegeven: veel miljoenen) anderen bestaand opperwezen en diens 'mensenzoon' nu op endogene dan wel exogene grondslag bestaat — in het laatste geval ooit eventueel tegen heug en meug opgedrongen —, doet waarlijk niets af aan de primaire eis die elke kunstuiting mag stellen: volstrekte vrijheid van vorm, of daar nu wel of niet direct een mening mee wordt gepostuleerd.

____________
Afbeeldingen
1. Andy, foto van Albert Jongs.
2. Zonder titel. Mannelijke perfectie in beeld gebracht door Jan Griffioen.
3. Frank Gabriël: Slipdive.
4. Zonder titel. Mannelijk model met rode, brandende kaars. Polyinterpretabel erotiserend gestileerd kunstwerk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten